Sri Lanka

From : 11/01/2014  To : 01/14/2015

 

* Bibliography 

* Jason Smart - Cows, Chaos, Colours : Visiting India, Nepal, Sri Lanka And Bagladesh ;
* Floortje Dessing - 100 Plekken die Je Gezien Moet Hebben ;
* National Geographic - Where the Locals Go ;
* National Geographic ( Christopher Elliott ) - How to Be the World's Smartest Traveler ;
* Lonely Planet - The Travel Book ;
* Lonely Planet - Sri Lanka ( last edition - July 2012 ) ;
* Lonely Planet - The Big Trip, your ultimate guide to gap years and overseas adventures ;

* Kaart : Sri Lanka, by "Nelles Map" ( 1 : 450 000 ) ;

* Meridian Travel ( magazine ) ;
* Grande ( magazine ) ;
* National Geographic Traveler ( magazine ) ;
* Lonely Planet Traveller ( magazine ) ;
* Columbus ( magazine ) ;
* Genieten ( magazine );

* Internet ;

* TV;

 

Our itinerary : 


* Colombo - Jaffna - Kankesanturai + the neighbourhood = The North ( a part of it ) ;
* Anuradhapura;
* Anuradhapura - Polonnaruwa - Batticaloa;
* Batticaloa - Kandy; + trips ;
* Kandy - Nuwara Eliya; + trips ;
* Nuwara Eliya - Ella ; + trips ; 

* Ella - Tissamaharama ( visit to the Badula National Park);

* Tissamaharama - Hikkaduwa + trips ; 

* Hikkaduwa - Bandanaraiyke International Airport; flight to Brussels.

 

* ************ still to be translated : 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Welkom in Sri Lanka ! Erg, zeg...voor de mensen...!

 

Dit is de ruwe versie van ons blog; eens thuis en als we nog tijd hebben ( 8 weken verder vertrekken we om de Balkan te bezoeken, een redelijk lange reis), komt een gecorigeerde versie en foto's.

 

En inderdaad, de monsoonregen is nog steeds bezig. Geen graad koelte, het blijft even warm en druk. Om hier te geraken, neem je best een ticket van Turkish Airlines, met 1 uur tussen de vluchten ... 

Dat Turkish Airlines 4 jaren op rij gekozen werd als 'Best European Airline', het is helemaal niet overdreven: ze vertrekken op tijd... en ze komen vroeger aan Knipoogt. Het enige verschil tussen 'business class' en 'economy class' is de breedte van je zetel, in de prijs van je ticket en in de merk 'champagne'die je geserveerd krijgt. Voor je in Colombo bent, eet je 4 keer en klasse gerechten: gebakken zalm met groenten en purée, gerookte zalm, sabayon, en je drinkt wat je wilt. De kok komt zelf kijken als de passagiers tevreden zijn over zijn werk. EN TK is goedkoop. Als je lang genoeg op voorhand boekt, kun je zelf je menu kiezen (ons geval) en natuurlijk je plaats in de vliegtuig. Je plateau met je gekozen menu wordt eerst bediend en om fouten te vermijden, je naam staat op een etiquette vastgeplaakt aan je plateau.. Ja, we praten nog steeds over 'economy class' bij Turkish Airlines. Als je absoluut wilt weten welke de beste zetel in de vliegtuig is, ga op www.seatguru.com kijken. Vul alle velden in.

Als passagier in transit in Turkije, heb je geen visum nodig. Je gaat naar je transitzone en wacht op je vlucht.

******************************************************************************************

Voor luchtvaartfanaten:

* segment BRU - IST:

- flight path: BRU - FRA - BUD - BUH - IST;

- type toestel: A 321-200;

- altitude: 10 668m;

- duur vlucht: 3h 15' ;

- ETA: 22.41;

- ground speed = 830 - 860 km/h ;

- daling ingezet = 30' voor landing;

 

* segment IST - CMB:

- flight path: IST - MLE - CMB ;

- type toestel: A 330 - 200/300 ;

- duur vlucht = 7h 30' ;

- max. range = 12 000 km;

- max. cruising altitude = 41 100 ft;

- max. take-off weight = 233 000 kg;

- ETA: 11h 30' ;

- ground speed: 907 km/h ;

- true air speed: 863 km/h;

- heading = 153 - 169 degrees;

*****************************************************************************************************

En terwijl ik zat te genieten van ' Smells Like Teen Spirit' (Nirvana, of course!), kreeg ik telefoon van seat 028 B : kleine melding op mijn scherm - Incoming call seat 028 B ! Het was een 'seat to seat call' ...tja...(N.B.- sinds kort heeft KLM,  op vliegtuigtype 777-200 ER en 777-300 ER, ook dit systeem van communicatie ingevoerd en ze zijn zo fier op, dat ze in het 'Luchtvaarnieuws' vermeld hebben...TK heeft het al langer). Ik kende niemand, dacht ik...

Ik volg altijd de info's van onze route: met een wijde bocht( om de volatiele- en oorlogzones te vermijden), vliegen we over een hele stuk Turkije, Iran, een stukje over Arabische Schiereiland, veel water onder ons en dan Malé; het zicht van de atollen, vanuit je rampje is zo mooi...

En ietsje later dan een uur, een zee van palmbomen, met wat huizen tussen en dan landt je op Bandaranayke International Airport Colombo. De bagages komen snel en de immigratieofficier is de vriendelijkste officier in onze reiscarrière - we krijgen zelfs 2 SIM-kaarten, gratis, in pakjes waarop staat 'Welcome to Sri Lanka' ! Nooit meegemaakt. Het zijn pre-paid SIM's, waarde LKR 50 ( 0.50€, maar het is niet het geld die ons interessert, maar het gebaar was buitengewoon vriendelijk met een sympathieke glimlach bovenop.)

Het lucht is zwaar...niet omdat we roken, maar omdat het monsoen is nog steeds hier. En vandaag ook... een tropisch regen is niets tegenover het monsoen. Een monsoenregen is iets echt machtig, het laat zwaar lucht achter.

Nog interessant om te weten: Colombo is ingedeelt in 14 sectoren; een complete adres en een telefoonnummer helpt enorm om je slaapplaats veel gemakkelijker te vinden. Het bespaart je budget (nutteloos rondrijden kost ook geld) en je voeten om in het rond te lopen.

 

Adikarama Sea View Hostel ( a.k.a. Colombo Sea View Hostel), Floor 3, Apartment 2, 45/1, Initium Road,Dehiwala, Colombo, Sri Lanka; tel: 0777 902821 (GSMnummer); neem kamer nr. 2 ( het is niet groot, maar je krijgt zeelucht, een mooie zicht, er is warm water, ventilatoren, geen A/C, kleine balkon + tips van mevrouw en de security, ze spreken Engels en ze zijn zeer vriendelijk);

Je vindt het op deze site: www.srilankahostels.com  en veel meer andere budgetplaatsen; hun motto is: 'true backpacking experience' en het klopt!

 

Vandaag gaan we niet veel presteren, eventueel een wandeling op strand ( de zee en de laaaaaaange strand zijn perfect zichtbaar vanuit je balkon) en iets drinken; morgen gaan we onze visa's verlengen en treintickets kopen. Voor sommige treinen moet je op voorhand je tickets kopen. Deze site geeft je wat info's :www.seat61.com

Nog iets: als je in India bent geweest, dan weet je het... maar dit is voor diegene die nooit in India of Sri Lanka zijn geweest: als je iets bestelt of vraagt, doe het langzaam en éen vraag per beurt; het gebeurt dat je 3 keer moet je vraag herhalen of je bestelling; verlies je geduld niet, blijf even vriendelijk en SMILECool; de mensen zijn niet dom, ze willen gewoon zeker weten dat ze goed begrepen hebben en dat geen fout gebeurt. Als je hier zou moeten werken, zou je zeker weten minder alert zijn. MAAR, soms, wat je vraagt is niet wat je ook zou moeten krijgen...Knipoogtuit eigen ervaring!

 

Jaffna

398 km van Colombo. Een wereld van verschil. Om hier te geraken is niet zo simpel. Waarom niet? Omdat de situatie nog steeds volatiel is. Het is oorlogsgebied geweest. Bewijs? Leger massaal aanwezig. De oorlog tussen de Tamil Tijgers en de regeringstroepen van Sri Lanka. Later over onze ontmoeting met de regeringsleger en hoe 2 illegale reizigers geholpen werden om legale papieren te krijgen.

Voor onze reis van Colombo naar Jaffna, hebben we ook onze portie verrassingen gehad. Dus, we gaan even terug in de tijd.

Eerst, we moeten onze visums verlengen. We hebben alle nodige papieren (application for visit visa with multiple entry facility - te downloaden van www.eta.gov.lk  + copij van je vliegtuigticket) + 2 foto's. Het adres van de Immigratiedienst van Colombo, de enigste plaats waar je je visum kunt verlengen: Immigration Office, Ananda Rajakaruna Mawatha, Colombo 10, Punchi Boralla; tel: 0094 (11) 532 9000; open : ma-vr,  08.30-14.00.

We zagen een tuk-tuk waarop geschreven stond 'meter taxi' ( neem altijd zo ene en je hoeft niet meer te discussieren over de prijs, de juiste prijs die je toch nooit gaat te weten komen); we lieten onze adres zien, waarop onze bestuurder zei dat hij daar een vriend heeft; persoonlijk, vond ik een beetje verdacht, maar ja, het kan ook een toeval zijn...Na inademen van allerlei geuren van uitlaatgassen, zijn we daar. Veel volk. Allemaal Sri-Lankanen. We stappen uit en we volgen onze bestuurder.Eens binnen, het blijkt dat we foto's nodig hebben. Ok, geen probleem, er is een fotografe; kost = 700 LKR - ong. 4€. Nog wat wachten en dan komt zijn vriend; hij nam onze passporten en de nodige papieren. Even later, kwam hij terug. Het kost 37 000 LKR. Of 208€. Zoveel geld hadden we niet bij. Een ATM zoeken, duurt het niet lang, want ze zijn bijna overal.

Terug naar de Immigratiedienst. De bestuurder belde zijn vriend dat we al terug waren. Hij komt. Met de passporten. MAAAR, hij moest nog 37 000 LKR want de prijs die hij gaf, was voor 1 passport. We maakten snel een berekening. Dat hij ons probeerde te 'poetsen' was meer dan duidelijk. Toen vertelden we hem dat we gingen aan de politie vragen hoe het eigenlijk alles in elkaar zat en dat mensen oplichten zeer slecht is voor zijn kharma. Plots bleek alles in orde te zijn!

Kwaad, stapten we uit. Enkele meters verder, haalde onze ex-bestuurder ons in. Hij excuseerde zich een paar keer ( de schrik dat we naar de politie alles gingen vertellen! - ik had zijn nummerplat opgeschreven) en vroeg ons zeer melig als hij nog mag ons naar het station brengen ( waarschijnlijk om zeker te zijn dat we niet naar de politie stapten - we waren toch niet van plan, omdat de politie even corrupt is als alle ambtenaren).

Colombo Fort Railway Station. Druk, druk. Loket dicht. Het is nog middagpauze.Nog 10' wachten. Ondertussen, iemand vroeg ons waar we naar toe gingen. Jaffna, antworden we. Hij vroeg als we voor Jaffna een toelating hebben. Het is niet meer nodig, zeggen we, heel zeker...we hadden onze portie poging tot oplichterij voor die dag al gehad. Tickets gekocht. De bediende zei tegen me dat onze trein is om 05.50. Ja, goed, daar gaat onze nachtrust, pffff... Even later bekeek ik de ticket waarop een vertrekuur is doorgestreept en een andere opgeschreven, namelijk 07.15. Nu, welke is het juist? In de war

Om elke verrassing te vermijden in het land der verrassingen, vertrokken we om rond 04 uur. De volgende verrassing zat op ons in het station te wachten: de trein vertrekt om 07.15. Op 3 uuren tijd hebben we alle hoeken van het station ontdekt en thee met melk gekregen i.p.v. zwarte koffie!

De trein komt met een kwartier vertraging. We kregen hulp om onze spullen op tijd binnen te krijgen. Fijne zetels die ooit beter uitzagen, maar ze zijn verstelbaar. Verrassingen volgen ons: geen A/C, het is redelijk vuil naar Aziatische normen. Volgende verrassing: ik dacht dat we in een express trein zaten...het is een express met nogal veel stopplaatsen ! Rond 13 uur volgt nog een verrassing: in Vavunya, onze 'express' blijft wat lang staan dus we stapten uit om van een sigaret te genieten...nee, dit is niet een verassing, we hebben jaren ervaring wat het betreft...we bekeken ons wagon waarop stond: 2e klas met gereserveerde plaatsen en ooit heeft iemand een 1 getekend ! Nu klopt het helemaal: geen A/C, maar ventilatoren, 'shabby' plaatsen, geen restauratiewagon. Wat het niet klopt is de prijs: ik heb betaald voor de 1e klas express en we zitten al 6 uren op een dansende spoor (het is zo erg dat niemand durft hete koffie kopen van een lopende restauratieman) en we zijn er nog niet.

En de verrassingen zijn ook nog niet gedaan: in Omanatha, 8 uren na ons vertrek vanuit Colombo, stopt de trein in een stopplaats in midden van niets.Een groep Sri Lankaanse leger stapt in. En de trein blijft staan.Ze controleren de identiteitsdocumenten. Ze zijn met 5, 1 gewapend. Dan komen ze ons wagon binnen. Zeer zeker dat we met alles in orde waren...tot we de vraag horen: Mag ik jullie toelating? ..Toe wat??In de war 

Dus, het was geen oplichterij, we moesten een toelating hebben van Ministerie van Defensie van Sri Lanka om verder te reizen. We wisten het niet. De beslissing om een toelating voor Jaffna te krijgen viel 2 maanden geleden. Het deed het niet toe, we moesten afscheid nemen van onze trein, met bagage en pindanootjes( mijn eten voor de ganse dag!) en hen volgen. Tof, huh?

 

En het bleek zeer tof te zijn. Geen ironie. Echt. Met zulke mensen zou ik ook willen werken Vindt leuk', dagelijks... De 'baas'( ik kon zijn graad niet uitmaken) excuseerde zich voor ons ongemaak, maar hij deed alleen zijn job...na wat 5' rare sfeer, begonnen we allemaal te lachen, vragen vlogen in het rond...ze hadden geen auto, dan een bus maar...Ze stopten een bus, iedereen stapte in, de ganse bus bleef naar ons staren alsof we terroristen waren. Bij hun controlepost, de bus stopte, we stapten uit. Onze bagages werden door hen gedragen en veilig gesteld. Na invullen van de nodige formulieren, stuurde de 'baas' onze documenten naar de Ministerie. Nu wachten op onze toelating, die per e-mail ging komen...

Een van 'onze' groep kwam ons uitnodigen bij de grote 'baas', de commandant, een para, een groene beret. We namen plaats, handen werden geschud en ietsje later werden we getrakteerd op een zeer lekkere thee met koekjes erbij...Vindt leuk' En we bleven lekker babbelen...we waren doodop, geen slaap, met spannende momenten een dag ervoor, geen eten, geen koffie...en ga zo maar door... De Commandant staat op...en we ook. We nemen afscheid.

Zeer vriendelijke mens! Na een tijdje, onze toelating is verstuurd, nadat de Commandant 3 keer belde om te vragen waar onze toelating blijft. We kregen een copij en dan waren we perfect legaal. Alles wat richting Jaffna rijdt, wordt gestopt en gecontroleerd. Ook de bussen. Dus, op de eerste bus richting Jaffna, stapten we in, voor onze bagage werd gezorgd. Maar we zijn niet vertrokken zonder uitgebreid te bedanken voor hun hulp. Supervriendelijk leger! Het is niet hun plicht om voor onze documenten te zorgen. We hadden gewoon geluk. Met grote G. En een grote D van Dank voor hun hulp. Anders waren we terug op weg naar Colombo en vergeet het noorden van Sri Lanka. Waar de blanken een zeldzamheid zijn. N.B. - het was zeer risky, dus we raaden dit niet aan ... echt niet. Zorg voor je toelating en dan heb je geen problemen.

 

Tegen een slaksnelheid, reden we met een bus die ooit fier was om 'bus' genoemd te worden, richting Jaffna. 119 km. 3 uren busreis. Het was allang donker...Jaffna by night.

JAFFNA by day.

De eerste dag. Geen avonturen...als je niet erbij telt dat we uren lang rondgereden hebben omdat: 1) de tuk-tuk bestuurder vond een van de belangrijkste Hindu tempel van Sri Lanka niet (N.B. - wat je erover in Lonely Planet leest, klopt niet; we hebben kleinere Hindu tempels gezien die veel mooier waren...ja, ok, het is groot en dat is ook alles; binnen is het redelijk kaal; buiten, de gewone Hindu versieringen ontbreken, alle beeldjes hebben een okker kleur); 2) de tweede tuk-tuk bestuurder vond onze hotel niet, hoewel het hotel stond vlakbij een belangrijke en hoge bezienswaardigheid.

Dezelfde avond, zeer toevallig, zijn we getuigen geweest van een grote Hindu tocht, met echte olifanten, dansen, kleuren en vuur...zeer indrukwekkend, zoals alle tochten die Hindu zo goed kunnen laten blinken. Muziek ontbrak niet. Het was een parade voor Full Moon; 's andere daags was Poya Day, een vrije dag, een dag om te bidden. Alle Hindu's droegen een tikka op hun voorhoofd, teken dat ze naar de tempel zijn geweest, om te bidden.

 

Conclusies na onze eerste dag in Jaffna: de stad bijna reizigersvrij, op een Franse vrouw na, een backpackester. Later gaan we nog 3 blanke reizigers zien. Mensen bekeken ons nieuwsgierig, maar ze glimlachen ons toe, met een korte 'Hi' of 'Hello'. Ze zijn zeer vriendelijk. Men 'ruikt' de ongemakkelijke sfeer; het kan ook niet anders, met zoveel leger en politie.

We wandelen door de stad, doelloos. Zo ontdekt men meer dan in welke geschreven reisgids dan ook. Na een paar dagen, durven de mensen ons aan te spreken; hun Engels is niet fantastisch, maar het doet niets. We spraken met mensen die in Antwerpen-haven zijn geweest, in Rotterdam-haven, of ze zijn op bezoek in België of ze kennen iemand die in Europa is geweest. Over schoolen, computers, en derg.

De koeien lopen vrij rond, juist zoals in...India.

We wisten dat, om een treinticket te reserveren, moesten we 1-2 dagen op voorhand naar het station gaan. Eens daar, zagen we nog 3 andere blanken. Zoals we wisten, Sri Lanka is vol verrassingen. Voor onze vertrekdag, alles bleek vol geboekt te zijn...alle treinen, alle klassen. En nu?In de war Proberen kost niets...dus ik ga aan ene van de 2 loketten die het station rijk is, als er plaats is voor onze vertrekdag. Tot onze grote verbazing, ja, er zijn plaatsen, natuurlijk! Kom 30' voor de trein vertrekt. Tja, andere streken, andere regels...

Eigenlijk, we hadden graag met de bus gegaan, maar er zijn geen privébussen die over dag naar Anuradhapura gaan. En met de openbare bussen hadden we al kennis gemaakt...ze zijn de ergste rammelkasten die we tijdens alle onze reizen gekend hebben. Ze gaan gewoon niet vooruit (en nee, ook niet achteruit!). Nee, dank u wel, we willen binnen max. 16 uren in Anuradhapura zijn, als het mogelijk is...Het busstation is bij lange niet zo chaotisch als Lonely Planet het beschrijft. Privé bussen of niet. Neem je tijd en kijk rond. Zo simpel is het. De bestemmingen zijn ook in het Engels geschreven.

De trein, dan maar...en om het nog moeilijker te maken, Anuradhapura heeft 2 stations: Anuradhapura Old Town en Anuradhapura New Town. Ennnnnn, waar moeten we uitstappen, als ik het vragen mag?

Een zeer eenvoudige oplossing: bel je hotel/hostel/B&B/guesthouse in Anuradhapura en vraag het.

 

Waarom naar Jaffna komen? Niet voor de bezienswaardigheden die in Lonely Planet staan. Maar voor authenticiteit, een stad die de reisindustrie niet kent, voor de mensen die de blanken alles toelaten omdat ze bezoekers zijn. Voor hun zuivere zielen. Voor hun vriendelijkheid. En dit allemaal is ergens anders moeilijk of zelfs onmogelijk te vinden.

 

ANURADHAPURA

De oude hoofdstad en de ruïnes. Maar eerst dit:

'With reference to your reservation, ID booking n. 280979619, we are sorry to inform you that the airline has cancelled your flight MU 0713 , MU 0714.
The only possible alternative option is a refund ( its amount is subject to the airline final approval): as soon as we receive your agreement reply we will attend to pass your refund request on to the airline.' Bye Maldiven, see you next time! Heel zeker! Maldiven gaan zich niet verplaatsen, volgens mijn informatiesKnipoogt...

In plaats van Maldiven, gaan we op safari in Yala National Park en dan een bezoek (lees: vogelsafari) aan Bundala National Park, een vogelparadijs die minder bezocht wordt.

Een 'Intercity Express Train' heeft een totale andere betekenis dan bij ons, zeker als de vertragingen oplopen; de lijn Colombo - Jaffna is een enkel spoorweg en de laatste stuk tussen Pallai en Jaffna werd op 13 oktober 2014 feestelijk geopend door H.E., de President van Sri Lanka, Mahinda Rajapaksa.

 

Waarom is Jaffna duidelijk een toeristenvrij gebied? Je gaat geen souvenierwinkeltjes vinden, geen postkaarten,en. De trein rijdt 3 uren tussen Jaffna en Anuradhapura. Voor we het station van Jaffna(niewbouw met 1 ATM) bereken, zagen we een antiregering demonstratie...het sfeer was kalm, een paar mensen met iets geschreven op grote stukken papier. Ze demonstreren tegen de regeringspolitiek om de Sri Lankaanse managers opzij te zetten en in plaats daarvan Engelse top personeel aan te werven. De 2 partijen verstaan elkaar niet : de Engelsen verstaan geen Tamil of Sinhalees en andersom. De mensen zijn boos, regering 'no good'.De trein vertrekt op tijd. 

Als je buiten kijkt, zie je de sporen van de lange oorlog: beschoten huizen, zeer nieuwe treinstations, veel nieuwe huizen...niet alle min of meer kapote huizen zijn terug bewoond...er zijn nog veel mensen gevlucht en niet meer terug gekomen...resten van oude spoorbruggen en gewapende soldaten, veel...het lijkt alsof de oorlog elke minuut kan uitbreken; de Sri Lankanen blijken het normaal te vinden... ja, het was een zeer lange oorlog, met duizende en duizende doden.

Dan komt een jong naar ons toe: 'we gonna sing a song; please excuse us' Cool, zo beleefd en vriendelijk zijn ze.

Parallel met de spoorweg, loopt de nieuwe geasfalteerde weg. En aan de andere kant ziet je niets anders dan brousse/jungle; de grond is slecht, het groeit niets anders.

Vanaf Vavuniya, de trein rijdt op de oude spoorweg en dan wordt het 'dansen', vergeet schrijven, een koffie drinken of verplaatsingen naar noodzakkelijke hoeken! De spooren zijn slecht aangelegd. En om 14.00 uur komen we in Anuradhapura aan. Het is warm, drukkend warm en elke actie die je te enthousiast wilt ondernemen, kost je veel zweet, je wordt gewoon nat. En maar water drinken...

Van onze huisbaas kregen we een tip waar eetbaar eten te vinden is: Grand Crown Hotel. Duur, maar lekkerder dan brood en water! Het is niet zo dat ik brood niet lekker vind, maar na 6 dagen begin ik mijn 'menu' redelijk saai te vinden. En soms een Lion Lager zou ik ook niet erg gevonden hebben. Knipoogt

 

Vandaag niet veel gepresteerd omdat mijn slaap is serieus verstoord geweest door uitermate hongerige muggen. Ik val toch niemand aan als ik honger heb!? Geen manieren...

Right... Ik hou heel veel van natuur en Poza van fotografie. We beslissen niet te avontuurlijk doen, onmiddelijk na onze aankomst; vermoeidheid en de sterkste zon die we gekend hebben - volgens de lichtmeters van de camera's- kunnen je eerste indruk verpesten.

Het wordt: Sri Maha Bodhi en Jetavanarama Dagoba omdat niet enorm ver uit elkaar staan.

Sri Maha Bodhi of Sacred Tree:

- er is geen inganggeld te betalen( L.P. niet juist);

- vóor de ingang, zie je enorme oude bomen, majestueuze bewakers; ze zijn niet alleen: tientallen spellende apen, groot en klein, papegaaien, egretten en andere soorten vogels die ik niet ken; EN het leger, veel leger, om precies te zijn, 2 kazernes; de bewakers zijn geen monniken, maar soldaten;

- je mag niet binnen met korte broek en schoenen; lange broek is vereist en tussen de 2 ingangen (West Gate), aan de linker kant, heb je een kiosk waar je schoenen worden gehouden zolang als je binnen bent; natuurlijk, lawaai maken bewijst van weinig of geen respect;

- de tempel is niet groot, maar toch de moeite om alles rustig te bekijken; 

Onderweg van een heilige plaats naar de andere, drink water, veel water... want je verliest het terwijl je langzaam wandelt; er is een grote vijver met lila en witte lotussen En weer legerkazernes; overblijfselen van vroegere constructies - enkele vertikale stenen...

Je wandelt in de schaduw van grote bomen... en plots werden we zó moe...dat we een tuk-tuk genomen hebben en maar naar huis... De religieuze sites zijn morgen op dezelfde plaats te vinden, niet waar? 

 

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een dagoba en een stupa ? Volgens Wikipedia: 'een stoepa of stupa is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken van een boeddhistische heilige bevat. Een stoepa is van oorsprong een massieve ronde structuur, gebouwd op een vierkante verhoging. Stoepa's zijn in grote delen van het zuiden en oosten van Azië te vinden.

Regionale namen:

Dus, een stupa is een Sri Lankaanse dagoba . In de kleine tempel bij Abhayagiri Dagoba, op de muur tegenover de liggende Boeddha, zie je hoe men een dagoba maakte. Abhayagiri Dagoba is de tweede grootste dagoba van Sri Lanka. Om 11.15 uur begon een monnik de drums te slaan - etenstijd. Er is een vlag die men bijna overal tegenkomt: blauw, geel, rood, wit en oranje, vertikaal en wit en oranje horizontaal - het is de vlag van de boeddhisten. De Hindu's zijn vertegenwoordigd door éen witte en éen donker oranje streep.

De 'Moonstone' is ook een bezoek waard... het is een halve cirkel met gehouwen beelden in een zeer harde steen, die meer dan 3 000 jaar oud is.

Iets die ik niet wist maar misschien iemand anders wel: als Boeddha naar links kijkt, het betekent dat hij gelukkig is; als hij naar rechts kijkt, het betekent dat hij ongelukkig is. Tja, je blijft bij leren zolang als je leeft...

'The Elephant Pond' is ook iets curieus: het is even groot als een olympische zwembad, en door steenleidingen werd het water tot 5 km verder gebracht.

Om de grootste dagoba wit te schilderen, zijn er 300 mensen nodig die dagelijks schilderen voor een half jaar. 2 jaar en 6 maanden later, wordt de dagoba opnieuw geschilderd. Toffe job in zo'n klimaat Knipoogt

 

Eigenlijk, alle monumenten en sites van Anuradhapura 'wonen' in hetzelfde omgeving als Angkor Wat in Cambodja: oude bomen, met veel schaduw, ver uit elkaar, op kleine wegen die alle richtingen lopen en waar je zeer gemakkelijk kunt verdwalen. Een groot verschil: hier, in Anuradhapura de meeste monumenten en sites zijn ruïnes, sporen van een zeer oude beschaving; terwijl in Angkor Wat, de tempels zijn bijna allemaal compleet(ten minste diegene die we gezien hebben).

De monumenten en de sites onderhouden is zwaar werk; mannen en vrouwen werken gebogen de ganse dag... goed nieuws: ze worden door UNESCO betaald.Anuradhapura staat onder UNESCO Werelderfgoed bescherming en dit is ook goed nieuws. 

 

Trouwens, de 'Moonstone' gaat je bij andere heilige plaatsen ook tegenkomen. Of 'Sri Maha Bodhi' (de heilige boom). Bv, bij 'Isurumuni Raja Maha Viharaya', een heilige tempel; de site bevat: 'old shrine room', 'new shrine room', een museum, een stupa , een heilige boom. Ingangsgeld: 200 LKR = 1,36€. Op het ticket staat: ' This money will be utilised for the development work of the temple'. Ten minste weet je waarvoor je geld gebruikt wordt... een enorme Boeddha ligt op z'n zij, gekleed in een rood gedrapeerde kleed. Eens buiten, rechts, is een spleet in de rots: daar 'wonen' veel vleermuizen, goed zichtbaar en kwaad dat hun slaap verstoord werd. Je kunt even uitrusten onder de schaduwen van een grote kiosk. Dan kun je je weg verder zetten richting 'The Lovers'. In het museum kun je een Apsara ontdekken (een spirit van de wolken en water, meestal weergegeven als een danseres, in de Hindu en Boeddhistische mythologie), een koning en zijn familie, verschillende goden, een dwerg en de meest bekende beeld: 'The Lovers', allemaal in harde steen uitgehouwen, een steen die zo hard is dat meer dan 3 000 jaar het tropisch klimaat overleefd heeft.  

Verder, kun je de rots klimmen, boven de tempel zelf. En om af te koelen, ga in een stenen watergoot staan, het water komt van een nabije meer. 

 

Sri Sarananda Maha Piriwena, op Old Kurunegala Road, is niet alleen een groot heilige plaats maar ook een pelgrimsrustoord. In het midden 'regeert' een grote witte Boeddha. De beeld is 28 meter groot.Ook hier zie je 6 verschillende vormen van dagoba die in Sri Lanka te vinden zijn.

11 km buiten Anuradhapura, in het dorp Nellikulama, vindt je Sri Sambudda Sachika tempel, iets dat we nog nooit gezien hebben: er staan 550 Boeddhabeelden, elk beeld met een verschillende gezicht. Ze staan allemaal achter elkaar, langs een padje, leidend naar een trap. Na een paar treden, staat je boven, op de rots. Een zeer mooie panorama opent zich voor je ogen: erg en schitterend groen van de palmbomen, de rijstterrassen, andere soorten bomen en de altijd aanwezige witte punten - de egretten. Via een andere trap kom je de rots binnen: de verschillende stadia van een mensleven, wat ná de dood, Boeddha en zijn leven. N.B. - vergeet je antimuggenlotion niet, omdat, zoals op alle heilige plaatsen, je mag geen schoenen, flip-flops of elke andere vorm van schoeisel, dragen. En de muggen 'zien' het...

 

Heb je ooit een nachtreiger gezien ? ...onze gids vertelde ons dat hier, in Anuradhapura, zijn er reuze vleermuizen. Aangezien dat we wisten wat een geweldige grote fantasie de mensen van India en Sri Lanka hebben, geloofden we hem niet,tot...gisteren avond. Ze zijn inderdaad reuze vleermuizen; als ze vliegen, kun je ze vergelijken met een vliegende reiger. Redelijk indrukwekkend!

Een ander bewijs van grenzenloze fantasie is dat Poza Proza, hier in Anuradhapura, plots Minister van Volksgezondheid is geworden. Een zeer snelle vooruitgang, zou ik zeggen... en toen we onze gids vroegen over zijn bezigheden, blijkt dat hij in de soccer nationale ploeg heeft gespeeld en door een accident is hij ermee moeten stoppen en daarna op de luchthaven gewerkt. Kijk op een kaart van Sri Lanka en dan gaat je zien dat dagelijks pendelen tussen Anuradhapura en Bandaranayke Internationale Luchthaven (geen trein stopt daar, omdat gewoon geen spoorweg ligt!) onmogelijk is, omdat snelheid is hier nog altijd een woord die moet uitgevonden worden.

Voor wie geinteresseerd is in een koele 'pintje': een pint bestaat niet! het is een fles van een halve liter, 4,8% alcohol; om een koele Lion Lager te proeven, heb je 2 oplossingen: 1) in een wine shop te kopen, maar je krijgt het aan de omgevingstemperatuur!; 2) aan je gids vragen waar je een koele bier kunt drinken; alcohol blijft verscholen en sigaretten kun je ook niet overal kopen.

Een fles Lion Lager kost 200 LKR = 1,36€ in de winkel (wine shop) of 240 LKR = 1,63€ in een restaurant (voor toeristen, in lokale restaurants is het niet te vinden-geen alcohol).

Een pakje sigaretten Golden Leaf met een blauwe streep kost 650 LKR = 4,42€, een pakje Golden Leaf rood met een witte streep kost 576,50 LKR = 3,92€ - deze zijn goedkoper, maar persoonlijk vind ik ze niet zo goed. Het bestaat ook nationale merken, maar ik heb ze nog niet getestKnipoogt.

Fruit is overal te koop, goedkoop en lekker; bv, een kleine plastieke zak met mangoschijfjes (vraag het zonder curry, eventueel met een beetje suiker) kost 50 LKR = 0,34€.

 

We hebben het geluk gehad om een dagoba of een stupa te zien gebouwd worden: het is iets enorm en de president was verwacht, maar hij heeft zijn aankomst afgezegd voor 22.11.2014. Pech voor ons.

Zo'n monstergebouw eist veel werk, veel mensen en veel geld.Mensen stonden in 2 lange rijen om donaties (geld) te geven. De dunne bouwstenen werden van mens tot mens doorgegeven. Iemand is aan het meten, met een apparaat zoals de mensen van 'wegen en infrastructuur' bij ons gebruiken. Veel leger en politie. Ze helpen niet, ze zijn daar om te verzekeren dat alles onverstoord liep. De rest van het werkende volk zijn allemaal vrijwilligers. En het is zeer warm, zelfs om 10 uur en drukkend vochtig. Ze blijven in de zon werken tot rond 11.30 uur. Dan is etenstijd. En iedereen open pakjes met rijst en nog iets anders die bij de rijstkoeken past.

Nog legerblokkades op de wegen. Ik dacht dat we de oorlogzone gepasseerd hebben...en ook kazernes, ene zelfs aan de Sri Maha Bodhi (The Sacred Tree).

Daarna gaan we naar een herdenking van een persoon die 4 jaar geleden gestorven is. Dorpsleven...interessant om te beschouwen als vreemdeling. Eerst komen een group van 7 monniken om te bidden. Ze krijgen offers, d.w.z. eten. Nadien vertrekken ze. Na hun vertrek, wordt iedereen uitgenodigd om te eten. We ook. We waren, zoals op veel plaatsen, een attractie op zich. Poza Proza is weer minister geworden! Ik hield me bezig met de kinderen, ik verstond natuurlijk niet wat ze tegen me in het Sinhalees zeiden. Na 1 week heb ik maar 1 woord geleerd: owu (ja) en naha (neen).

Morgen vertrekken we naar Batticaloa. Eerst met een zo gezegde bus tot in Polonnaruwa; vandaar nemen we de trein tot in Batticaloa. Reisduur : 5 uren, zonder wachttijden. We blijven ook 1 week. Het is onmogelijk op 2 dagen tijd een plaats te zien. Op een week heb je tijd om een redelijk beeld van een stad te krijgen, info's die nergens te vinden zijn te vergaren (zoals de tempels die we gezien hebben, ze staan niet in Lonely Planet vermeld), we kunnen met de locals praten en de sfeer snuiven. 

 

BATTICALOA

Batti, voor vrienden. Ons vertrek van Anuradhapura was door de nakende dag en de zingende monniken vergezeld ( eerste bid van de dag). Met de 'bus' richting Polonnaruwa...de reis duurt iets meer dan 2 uren; de 'bus' is overvol, maar we waren tussen de gelukkigen die plaats hadden... en luidop muziek.

Polonnaruwa. 08.30 uur. De eerste volgende trein komt om 10.23 aan. Er is geen 2e klas en ook geen 1e. De 3e dan maar... De reis van Polonnaruwa tot Batticaloa duurt 1 uur en het kost 170 LKR voor 2 pers. = 1,16€ en als je ook de bus erbij telt, de totale reis heeft 340 LKR = 2,31€, voor 2 personen. Zeer weinig. De Sri-Lankanen zijn bijzonder vriendelijke mensen. En als je iets nodig hebt of je begrijpt iets niet, dan doen ze alle moeite om je te helpen zonder tegen prestaties (lees: geld). Voor de treinen die enkel 3e klas hebben en een paar goederen wagons, de tickets worden 20' vóor het aankomst van de trein verkocht. Eerder kan niet; waarom niet? we weten het niet en we hebben ook niet gevraagd.

3e klas: spinnenwebben, vuil, oud maar hoewel 'Smoking prohibited', je mag gerust roken; de trein stopt om de 3 palmbomen; natuurlijk, geen A/C of ventilators... maar met alle vensters en deuren open, heb je geen A/C nodig.

 

Batti is geen bestemming voor de 'must-see' toeristen. De reizigers komen om de sfeer te snuiven, blij dat geen toeristische bestemming is. Hier kun je Sri Lanka zien, zoals het is...en het dagelijks leven van de Sri Lankanen. Hier zijn de mensen anders dan in Anuradhapura,bv. Een gewone stad zien, zonder toerisme. Hier zijn we de bezienswaardigheid: de politieagent stopt het verkeer om ons te laten oversteken, later zelfs een gewone mens stopt het verkeer om mij te laten oversteken.

Na 2 dagen voelen we ons echt thuis, alsof we van altijd hier gewoond hebben; we kennen onze buren, de bakker warmt de 'pastry' voor me op, en je wordt door iedereen met een glimlach begroet (politiegenten, bank security en leger inbegrepen).

We wonen op 300 m van de Clock Tower, Batticaloa Gate en Dutch Fort (dit is een echte fort, geen sporen van, zie wat L.P. schrijft over de Dutch Fort in Jaffna), zeer centraal. Onze guesthouse is op Lady Manning Drive, 15. Onze gastvrouw en gastheer kunnen echt niet vriendelijker zijn: alles wat we zelf zouden willen regelen, doen ze voor ons. Bv,: ons vervoer naar Kandy (geregeld door een buurman, die absoluut niet wilt dat ik een tuk-tuk neem tot bij de bakker en hij brengt me overal met z'n auto Knipoogt), grote paraplu's (121 cm in diameter, 580 LKR per stuk = 3,95€; we hebben 2 gekocht, omdat Poza moest een zwarte hebben voor zijn foto's en ik heb ene met de boeddhistische kleuren op. Het eten wordt zo vers mogelijk geserveerd en Male (de gastvrouw) doet het zo: nadat we gekozen hebben wat we willen eten, belt ze haar echtgenoot op die de benodigheden moet op de markt kopen. Dan komt hij snel naar huis en het eten wordt dan klaar gemaakt. Verser kan het echt niet !Vindt leuk' De was laat ze ook door niemand anders gedaan worden. We zijn opgenomen in de familie en we leven op z'n Sri Lankaans.D.w.z.: vroeg gaan slapen (tussen 20.30 en 21 uur) en vroeg opstaan. Wat je nog wilt doen, moet je doen tot ten laatste 10.00 uur; daarna, zoekt je de schaduw op en je doet alleen wat het strikt noodzakelijk is en zo langzaam mogelijk. Tot ongeveer 16.00 uur. Dan begint het leven opnieuw. Als de monsoon het wilt.

 

Van onze open veranda, kunnen we de lagune bewonderen, over de straat, waar het leven vóor onze ogen passeert. Ons nieuw leven valt geweldig mee. Het is hier rustig, hoewel we in het midden van de stad wonen. Spijtig genoeg, zondag is onze laatste dag; en we hebben een verrassing in petto voor onze Sri Lankaanse familie: een reuze taart waarop 'thank you' wordt geschreven, in het Engels, Sinhalees en Tamil. 'Mijn' bakker gaat het regelen... een taart voor 10 personen kost 950 LKR = 6,46€.

Nog wat prijzen:

- 5 l water (bidon) = 200 LKR = 1,36€

- 1,5 l Cola = 170 LKR = 1,16€

- wet napkins (baby wipes) - ideaal om je gezicht ermee te vegen = 275 LKR = 1,87€

- Colombo - Batticaloa per taxi hydrovliegtuig = 37 000 LKR = 251,70€

- bus Batticaloa - Kandy (6 uren reis) = 400 LKR/per persoon = 2,72€

B.t.w., van hieruit zijn er 2 openbare bussen naar Kandy: om 04.30 uur en om 12.00 uur. Alle privébussen dat in L.P. staan, gaan alleen naar Colombo.

Morgen gaan we verder...naar Kandy. En zoals onze gewoonte is, gaan we verblijven in een deelgemeente van Kandy, Watapuluwa. Om de authenticiteit van dichterbij te kunnen aanschouwen. Geduurende een week. 

 

KANDY 

 

Verrassing! Het is geen privébus maar de gewoone kleine sardienendoos, met veel sardienen in een kleiner doos... ondertussen, zijn we door niets meer verrasst.

Ik ben zo blij dat we buiten Kandy logeren...de stad is een regelrechte aanslag op je longen, roker of niet. Bewijs: neem een 'three-wheeler' of tuk-tuk voor 1-2 uren om je treinticket te reserveren, wat aankopen te doen en ga daarna naar huis; was je gezicht en bekijk je handdoek...

In Watapuluwa is rustig en het lucht zeer zuiver; geluidsbronnen: kikkers en vogels, niets anders. De eigenaars waren vroeger theeplantages eigenaars en na 1 week, gaan we veel meer weten over thee en het leven van toen; ze hebben ons beloofd een theeavond, de thee zijnde hét onderwerp + foto's van toen. We stellen het een beetje uit omdat Poza is verkouden en koorts is er ook bij.

Het gaat over S.K.Seneviratne, ex-Secretary General of Planters' Association of Ceylon (Sri Lanka), nu met pensioen. Hij heeft ook een artikel geschreven in het book A Golden Harvest - In Celebration Of Sri Lanka's 50 Years Of Independence (1948-1998). Here is hun site: http://www.mannitbiz.com/samples/tranquil/contactus.html  en alles wat ze (zeer bescheiden) schrijven over hun huis is waar; we zijn op dit moment bij hen... wat een geluk om zulke mensen tegen te komen! Engels is de voertaal, en het gaat zo vlot, alsof ze in UK geboren zijn... We gaan proberen zoveel mogelijk van hun te leren, niet alleen over thee, maar ook over Sri Lanka in het algemeen... leerrijke week!

 

Vanavond, bij dinner, gaat mevrouw ons vertellen over the good old days. De heer des huizes vertelt ons, in het kort, zijn kennis en ervaring met de thee (50 jaar op koffie- en theeplantages gewerkt als CEO en eigenaar).

Een kleine tuin maar met zo'n groot varieteit aan vogels en diertjes: Sri Lankaanse eekhoorntjes, 'rose-ringed parakeet', 'spotted dove', 'white-throated Kingfisher', 'crimson-backed Goldenback', 'common Myna', 'oriental Magpie Robin', 'purple sunbird', en 's avonds, rond 17.00 uur komen de 'flying foxes' fruit eten van de naburige bomen (vooral mango's); ze zijn indrukwekkend groot...en nog 2 andere soorten die ik in het boek over de vogels van Sri Lanka niet gevonden heb. Sri Lanka heeft 238 vogelsoorten die endemisch zijn en 216 die alleen 'op bezoek' komen.

In het dal (het huis is op een heuvel gebouwd, de fantastische panorama krijgt je gratis bij) zijn rijstterassen aangelegd (iets die aan Bali doet denken); daar kunnen we tientallen egretten zien 'vissen'. Vanuit de trein hebben we véel 'Indian Peafowl' gezien, wat we 'pauwen' noemen, gemakkelijk te spotten.

Een 'scenic ride' (met de 'bus') is de weg van Sigyria tot in Kandy.We hebben foto's gezien van wat we vanuit de trein gaan zien tussen Kandy en Nuwara Eliya. Prachtig ! Als je ook wilt zien, moet je onmiddelijk ná je aankomst in Kandy treinticket(s) gaan kopen. De treinen zijn meestal vol geboekt, dagen op voorhand.Het gaat niet alleen over de 1e klas...We hebben liever de 2e klas, waar we met de mensen kunnen praten.

Een raad van Mr. Seneviratne: de beste te bezoeken theeplantage is 'Pedro Tea Estate'. De beste thee die in de supermarkten te vinden is, heet 'Zesta'. Een grote varieteit, voor iedereen. Goedkoop en zeker zeer lekker. En thee maken en schenken is ook niet zo eenvoudig als we dachten... alles staat nauwkeurig genoteerd in onze reisboek.

 

Eens in Nuwara Eliya, gaan we de mooiste theevallei ter wereld bezoeken: Bogawantalawa Valley. En daar kunnen we ook de bungalow en de plantage bezoeken die eigendom waren van onze experts: Sene en Chrish Seneviratne. De huidige manager wordt gebeld en hij gaat ons verwachten, met uitleg, een tour en een lekkere tas thee.Vindt leuk'

 

Peradeniya Royal Botanical Garden - Kandy: een dag weg van de zwaar bezoedelde Kandy. Voor de plantenliefhebbers is een echte 'must'. De tuinen zijn groot en mooi, je kunt er gemakkelijk 1 dag wandelen. Je vindt er orchidees, veel soorten bamboe's, enorme bomen van alle windstreken, van Seychelles tot Australië en Nieuw-Zeeland. Als de wind waait, luister naar de metalische geluid van de bladeren van de 'double cocosnut'palmbomen. Als je meer info's wilt, we hebben wat infomateriaal bij.

Wat je ook kunt doen is een dansvoorstelling bijwonen in Kandyan Cultural Center, tel.077/135 8955, site: www.rangahalakandyandance.com ; van 05.00 pm - 06.00 pm; ticket kost 500 LKR. Ongeveer 3€. In hun dansen gaat je elementen vinden van Balinese, Hindu ( een Apsara danseres en de Kathakali dans, typisch voor Kerala, Zuid India) dansen.

'Flying Foxes' - deze 'beestjes' of 'vleerhonden' of 'megabats'...en ze zijn inderdaad 'mega'...ze verschijnen rond 05.30 pm, plaatselijke tijd en voor een half uur, denk je dat je deel maakt van een Halloween film; ze hebben een 122 cm spanwijdte ... om foto's te trekken heben we de taken in 2 gedeeld: Poza op de balkon, boven, en ik beneden om ze op tijd te merken als ze kwamen... na 3 vruchteloze nachten, het is toch iets geworden; Poza is niet echt tevreden, maar de 'beestjes' zijn ongeloofelijk onvoorspelbaar en snel.

Het klinkt misschien saai maar het is helemaal niet zo: 'The Tea Museum'. 3 km verwijderd van Kandy, de weg is slecht maar het is een 'scenic drive'. Je passeert ook 'Tea Research Institute of Sri Lanka' ( www.tri.lk ), gesticht in 1925. Het museum is gesloten op maandag en poya dagen. Wat is daar te vinden: de geschiedenis van de thee, soorten, machines geimporteerd uit Engeland door de eerste 'estate'eigenaars, die, tegenwoordig, nog in gebruik zijn in de theefabrieken. Wil je meer weten over thee en hoe moet de thee gemaakt en geserveerd worden, geef ons een seintje.

Morgen vertrekken we naar het hart van de theeplantages. Een advies van Mr. Seneviratne: bezoek de Pedro Estate, een paar kilometers buiten Nuwara Eliya. Hij zou het weten waarom, een expert in thee, met 50 jaar ervaring. Als je thee in een supermarkt wilt kopen, kijk als, bv, 'Zesta' thee de afkorting 'BOPF' op de verpakking vermeld staat; 'BOPF' betekent 'Broken Orange Pekoe Fannings'; het heeft niets met 'orange' te maken...het is gewoon de kleur van de thee....kortom: de beste thee om te drinken. 'Groene' thee is niet anders dan de 'zwarte' thee = het verschil ligt in de behandeling van de thee.'Loolecondera Estate' is 'het huis' van traditionele Ceylon thee.

Om zeker te zijn dat je een echte thee koopt en geen mengeling van verschillende soorten, de doos moet een holograam label dragen met waarop de vlag van Sri Lanka, 'Ceylon Tea', en eronder 'Pure Ceylon Tea', 'Packed in Sri Lanka'. 'Dilham', 'Zesta' en 'Mabroc' zijn, onder andere de beste merken.

 

KANDY - NUWARA ELIYA

 

Kandy Station. 'The Majestic Kingdom of the Hills welcomes you!'. Het is niet meer voor ons bedoeld. De trein vertrekt. Doe je venster open en de weelderige vegetatie probeert, zonder succes, binnen te komen. Ulapane, 1846 m boven de zeespiegel.

Een magisch landschap: delikate orchidees, rotsen, watervallen, statige bomen schieten recht omhoog, planten met gigantische bladeren,enorme bamboe's, agave, hybiscus (de nationale bloem van Maleisië), paraplu-bomen; de dennebomen 'leven'in vrede met banaanbomen, palmbomen en andere tropische bomen...een bizare combinatie. Na Nawalapitiya (90' van Kandy), beginnen de eerste kleine theeplantages te verschijnen... en de theepluksters, witte puntjes in een zee van groen. Tegenwoordig dragen ze een andere type korf, zodanig dat hun voorhoofden niet meer belast worden. De trein zig-zagt verder, tegen 5 km/uur, traag maar het kan ook niet anders...Great Western Station is het hoogste station in Sri Lanka. Er zijn op z'n minst 16 tunnels tussen Kandy en Nanu Oya (Nuwara Eliya heeft geen treinstation). Van Nanu Oya zijn nog 9 km tot in Nuwara Eliya; je neemt de bus of bel je accommodatie en je wordt zonder problemen afgehaald.

Onze accommodatie: prachtig uitzicht op de bergen( Mount Pedro, de hoogste berg van Sri Lanka) met een mooie waterval maar het guesthouse is een pak minder prachtig. Het is niet echt proper en als 'buur' hebben we een boeddhist tempel die 'zorgt' dat we precies weten dat het 04 a.m. is ! Oplossing: oordopjes en 3 lagen dekens op je oor. En dan nog... het is nog geen garantie dat je onverstoord kunt slapen. Kamer 107 is de beste en de warmste, als de zon schijnt (max. 4 uren per dag). Onze kamer is kort bij de grote balkon, waar je kunt lezen, internetten, de landschap bewonderen en het leven rondom je.

Horton Plains. 'Plains' is het niet, geloof me gerust...Ga vroeg, direct als het park open gaat en neem water mee, genoeg water... Het ingangsgeld is niet goedkoop: een 'local' betaalt 60 LKR, een buitenlaandse bezoeker 1 895 LKR = 11,84 €, plus BTW plus taks op de auto plus 'services'(?). Een tamme hert begroet iedereen...zeer vriendelijk omdat hij weet dat van alles te krijgen valt, van chips tot chocolaat.

We hebben onze accommodatie in Nuwera Eliya 1 week vroeger verlaten omdat vanaf vrijdag tot maandag bijna onmogelijk was om te slapen. De tempel, de kaartenspelers plus drank en een luide TV ...

Nu zitten we lekker boven in de bergen van Ella.

Ella is een dorpje geweest, maar eens ontdekt door backpackers, groeit lekker voort.Er zijn veel openluchtrestaurantjes, cafés, alle soorten accommodaties, een supermarkt plus kleine winkeltjes, een ATM (die zelfs zondag geld geeft!) van Bank of Ceylon, die geen kommissie vraagt. Curd Shop is een plaats waar je info's kunt vragen over je verdere transport. Wil je meer comfort om naar het zuiden te gaan of elders anders, op de Main Street vindt je 'vans' die je overal kunnen brengen. De prijzen staan op voorruit vermeld.

 

Voor 20 LKR / persoon (enkel reis)= 0,12€ kun je naar Badulla gaan, met de trein...fantastisch landschap ! deze uitstap zou ik als een 'must do' aanraden. In Badulla, bezoek Sri Kalli Amman, een zeer mooi hindoetempel; het staat niet in 'Lonely Planet' en maar goed ook...

In 'Aroma Café', geen 100 m van 'Food City', kun je een lekkere koffie drinken, 'geassisteerd' door een even lekkere chocoladedonuts. 3 koffies + 2 donuts, gaat je 2€ kosten. Een tuk-tuk vanuit het station tot daar kost je 100 LKR = 0,62€. 

 

TANGALLE - REKAWA BEACH

 

Wegens zeer nat weer, 'migreren' we naar het zuiden, meer bepaald naar Rekawa Beach, 10 km vóor Tangalle, een bijna onbekende plaats. Daar moet je niet vechten voor je klein stuk strand...Het strand is lang genoeg voor een flinke wandeling.

En hier gaan we blijven tot we naar huis gaan...het is namelijk een andere stuk paradijs op Aarde, buiten Bali en vroeger, Koh Samui...

De plannen zijn veranderd wegens oplichterij - de afrekening was zeer gepeperd en met een slechte verrassing bovenop: 10% service charge op alles, zelfs op sigaretten ( aangerekend door de manager aan 990 LKR, terwijl een pakje van 20 kost 600 LKR). Het is een lang verhaal, maar geen mooi verhaal...helemaal niet. De accommodatie heet 'Ananthaya Beach', geboekt via Booking.com; daar gaat ook onze review te vinden zijn en ook op 'TripAdvisor'. Conclusie na 10 daagse verblijf : over overpriced, ze zijn constant bezig met je af te pluimen ; totaal NIET AANGERADEN !

 

HIKKADUWA

 

Accommodatie : 'Finlanka Hotel'...eindelijk tussen Sri Lankaanse bevolking, die van nature, eerlijk zijn; een excellente locatie: in de stad en toch niet. Omringd door mooie vegetatie. De zee is helemaal niet ver, 3' wandelen. 'Finlanka' hebben we ook op 'Booking.com' gevonden en voorlopig is alles dik in orde.

Gratis activiteiten :

- schilpaden bewonderen, zelf voederen en je laten bijten ( eigen ervaring Lacht ) : op het strand, tegenover Hotel Chaaya Tranz Hotel ; de exemplaren zien redelijk indrukwekkend uit, eigenlijk zijn ze groot, zwaar en krachtig; ze eten graag algen en geen koekjes !!

- Hikkaduwa Marine National Park : neem / huur masker, tube en vinnen en 'go' !

- surfen : doe je best 's morgens ( er zijn minder surfers en de temperatuur is aangenaam ); de beste plaatsen : vanaf restaurant Sun Set tot Funky de Bar ( hier surfen de 'locals' ook ), in Narigama, tegeover Vibration Hotel ;

Als je op strand wandelt ( vanaf Hotel Poseidon tot Hotel Blue Note ), gaat je de ravage zien van de verwoestende tsunami - grote kapote koralen.

Wat budgetvriendelijk doen ?! Awel, huur een brommer ( 'motor bike' ) voor 1 000 LKR per dag ( 6 € ) en ontdek Hikkaduwa en de omliggende stranden, dorpen, natuur ; de meeste en de mooiste bezienswaardigheden zijn maar 2 km verwijderd van Hikkaduwa; de tuk-tuk's vragen tot 80 $ ervoor - echt waanzinnig ! Bv., Seenigama Muhudu Viharaya (duur en niet echt de moeite ! ), Hiyare Rainforest Reservoir, Hikkaduwa Lake...en vraag aan je accommodatie nog meer tips. Toch nog even dit : let goed op op Galle Road - her verkeer is levensgevaarlijk en het lucht is zwaar bezoedeld.

De beste pizza eet je bij 'Wood Fire', bij het hotel 'Time 'n Tide' ; mooi restaurant, krokante pizza, in de oven gebbakken. Zoals het hoort...

Als je met andere mensen wilt praten, leer Russisch of Fins of beide.Knipoogt En als je drank wilt kopen, moet je bij een 'wine store' zijn en liefst voor 18 uur. Na 18 uur moet je 'vechten' tegen veel uitgedroogde Russen ! En neen, je vindt geen alcoholische dranken ergens anders te koop. Alleen in de meeste restaurants. Om ter plaatse te consumeren, natuurlijk.

Nog iets wat je kunt doen : een brommer huren. Tegen 1 000 LKR / dag = 6€ / per dag. En je bent vrij te doen wat je wilt. Je bent mobiel. Vermijd de tuk-tuk's die je, tegen oekerprijzen, bereid zijn om de natuur rondom Hikkaduwa te laten zien. Bv., 80 $ om bezienswaardigheden te laten zien ... 2 km verderop. Waanzinnig !

Als je een 'turtle hatchery' wilt bezoeken en de projecten financieel helpen, dan moet je naar Kosgoda gaan ( noord van Hikkaduwa, richting Colombo, maar neem niet de autostrade )... naar Sea Turtle Sanctuary & Research Center, in het dorp Nope, bij Kosgoda; Mr. K. Chandrasiri Abbrew is de manager; site : http://www.htrcc.info

 Er zijn veel 'turtle hatchery' maar dit is bijzonder: het is in samenwerking met de plaatselijke bevolking; ze hebben geen fondsen; hun geld komt van de bezoekers, gelijk ik en je... Ga hun steunen, ze doen iets fantastisch !

 

 

NEGOMBO

 

2 voordelen : dichtbij de luchthaven en Colombo; nadeel : iedereen weet het ! En hier eindigt onze reis.

Voor meer tips over Sri Lanka, zie www.reisforum.info

subforum Indiaas Subcontinent, in het groot forum Continenten.

*********************************************************************************************************************************SRI LANKA UPDATES : 

 

Travelers need to obtain ETA to Sri Lanka prior to the trip. Srilankavisa.org provides professional consular service to Sri Lanka, with a service fee. Each of the applications are going to be manually checked and you can reach custom support 24x7 by email. For more information, please read here

 

Your link : 

https://srilankavisa.org/benl/visum-srilanka/